シンディー望月 Cindy MOCHIZUKI

《榊、宝石、鏡》 展示風景  2020年 バラード・アーツ・ファウンデーション、バンクーバー、カナダ 
ミクストメディア・インスタレーション 蚕繭、モヘヤ、文化刺繍、磁器 撮影:デニス・ハ

The Sakaki Tree, A Jewel, and the Mirror, 2020, Installation view at Burrard Arts Foundation, Vancouver, B.C., Canada
Mixed-media installation, Silkworm cocoons, Mohair fleece, Traditional Japanese rayon bunka thread, and Porcelain Photo by Dennis Ha

 

シンディー望月
Cindy MOCHIZUKI

1976年、カナダ・バンクーバー生まれ。カナダに在住、活動。

 

シンディー望月はマルチメディア・インスタレーション、音声による創作、パフォーマンス、アニメーション、ドローイングの制作、そしてコミュニティに関与するプロジェクト企画に携わる。彼女の作品は、可視・不可視の様々な物語や、そうした物語に対する、特定の場所性、複数の歴史やアーカイヴ、記憶の作用との複雑な関係性を伝える方法を探求する。制作プロセスにおいて、言語、パフォーマティヴィティ、偶然性、即興性に関わる文化が生成される多様な地点の間を往き来する。

作家はカナダのブリティッシュ・コロンビア州と日本での日系カナダ人としての経験に基づき、広範囲にわたり多くの作品を制作してきた。太平洋をまたぐ複数のプロジェクトにおいて、コミュニティとの共作、アーカイヴ調査、数々のインタビューを行う。しばしばそこには、ブリティッシュ・コロンビア州内に設置された強制収容所での暮らしと、戦後日本に送還された日系カナダ人としての経験など、彼女の父方の家族の歴史が反映される。

60分のマルチメディア・インスタレーション作品《石、紙、鋏》(2014-2017年)の中で、望月はラジオドラマ、ヴィデオ映像、アニメーションの手法を組み合わせ、「Kの料亭」の忘れがたい奇妙な空間で起こる物語に没入させるような環境を創り出した。聞き手である鑑賞者は日本の米子の海岸へ、そしてカナダのブリティッシュ・コロンビア州の島々へのタイムトラベルに誘われる。作品の時代は1900年代から未来の2100年に設定されており、石炭、木材、鉄など天然資源の開拓を目的とした初期の日本人の移住と関連する。リサーチに基づくインスタレーションの最新作《秋のいちご》(2021年)は戦前の日本人農家によるフレーザー渓谷でのいちご栽培に着目する。第二次世界大戦中、こうした農園や家族らの生活基盤はカナダ政府によって押収された。

シンディーはこれまでカナダ、アメリカ合衆国、オーストラリア、そして日本で作品を展示、上演、上映してきた。展覧会が開催されたのはフライ美術館(アメリカ合衆国ワシントン州シアトル)、米子市美術館(鳥取県米子市)、ザ・ニュー・ギャラリー(カナダ、アルバータ州カルガリー)、ハミルトン・アーティスツ・インク(カナダ、オンタリオ州ハミルトン)、黄金町バザール(神奈川県横浜市)などである。7a*11d パフォーマンスアート国際フェスティバル(カナダ、オンタリオ州トロント)、シネヴォリューション・メディアアーツ・ソサイアティと共同開催のリッチモンド・ワールド・フェスティバル(アメリカ合衆国バージニア州リッチモンド)にてパフォーマンスを発表している。またシアターリプレイスメント、ドリームウォーカーズダンス、プロジェ・アン・シチュを含む劇場やダンスカンパニーと共に制作を行った。コミュニティに関与するプロジェクトに、「マジックスクール」(大山アニメーションプロジェクト、鳥取県、2017年)、「海岸線の物たち」(アクセス・アーティストラン・センター、カナダ、2016年)、「社交クラブ」(グラントギャラリー、カナダ、2015年)がある。2015年にニューメディアと映像部門にてバンクーバー市長芸術賞、2020年には視覚芸術のためのジャックとドリス・シャドボルト基金VIVA賞を受賞した。2006年、サイモン・フレイザー大学現代芸術学科インターディシプリナリー・スタディーズ専攻修士過程を修了。

(和訳:宮川緑)

 


 

Born in Vancouver, Canada, 1976.  Lives and works in Canada.

 

Cindy Mochizuki creates multi-media installation, audio fiction, performance, animation, drawings and community-engaged projects. Her works explore the ways in which we manifest stories both visible and invisible and its complex relationship to site-specificity, histories, archives, and memory work.  Her artistic process moves back and forth between multiple sites of cultural production considering language, performativity, chance, and improvisation.

She has worked extensively on a large body of work that is informed by the experiences of Japanese Canadian in B.C and Japan. In these transpacific projects she works with communities, archives and interviews, often including her paternal family’s history both within the internment camps in the interior of B.C. and their experiences as repatriated Japanese Canadians in Japan in the post war.

In her 60 minute multi-media installation work, Rock, Paper, Scissors (2014-2017) Mochizuki combines the genres of radio drama, video and animation to create an immersive environment of stories that take place inside the hauntingly, mysterious space of K’s restaurant. Listeners are led on a time travel to the shores of Yonago, Japan and over to the islands of British Columbia. The work spans the 1900s into the future 2100 and makes connections to early Japanese migration around the natural resources of coal, lumber and iron. Her most recent research-based installation project Autumn Strawberry (2021) looks at the berry farming industries in the Fraser Valley area held by Japanese farmers in the pre-war era. These farms and the livelihood of these families were confiscated by the Canadian government during WWII.

Cindy has exhibited, performed and screened her work in Canada, US, Australia, and Japan. Exhibitions include the Frye Art Museum (Seattle, Washington), Yonago City Museum (Yonago, Japan), The New Gallery (Calgary), Hamilton Artists Inc (Hamilton), and Koganecho Bazaar (Yokohama). She has performed as part of 7a*11d International Festival of Performance Art (Toronto), Richmond World Festival with Cinevolution Media Arts Society (Richmond) and has worked with theatre and dance companies including Theatre Replacement, Dreamwalkers Dance, and Projet In Situ. Her community-engaged projects include Magic School (Daisen Laboratory, Japan, 2017), Things on the Shoreline (Access Artist Run Centre, 2016) and Shako Club (grunt gallery,2015). In 2015, she received the Vancouver’s Mayor’s Arts Award in New Media and Film and in 2020 she was one of the recipients of the Jack and Doris Shadbolt Foundation VIVA For the Visual Arts. She received her MFA in Interdisciplinary Studies from the School For Contemporary Arts (2006).

 

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Please refer to the artist’s website and social media for new updates.

www.cindymochizuki.com
https://www.instagram.com/cindy_mochizuki/?hl=ja

 

 

《夢への洞窟》展示風景 2019年 リッチモンド・アートギャラリー、リッチモンド、カナダ  
マルチメディア・インスタレーション 企画:ナン・カポニャ 撮影:マイケル・ラヴ
Cave to Dream, 2019, Installation view at Richmond Art Gallery, Richmond, B.C., Canada  
Multi-media installation Curated by Nan Capogna Photo by Michael Love

 

 

《スエ・サダはここにいた》 展示風景  2018年 「未来の記憶Ⅲ」ローディハウス美術館、バンクーバー、カナダ 
ヴィデオ・インスタレーション 企画:キャサリン・デニス 撮影:レイチェル・トップハム撮影所
Sue Sada Was Here, 2018, Installation view at Memories of the Future III, Roedde House, Vancouver, B.C., Canada 

Video installation Curated by Katherine Dennis Photo by Rachel Topham Photography

 

 

《コンパス》 2017年 マルチメディア・パフォーマンス 「デジタル・カーニヴァル」、リッチモンド・ワールドフェスティバル、リッチモンド、カナダ 撮影:アッシュ・タナシチュク(ヴァンドキュメント)
Compass, 2017, Multimedia performance at the Digital Carnival, Richmond World Festival, Richmond, B.C., Cananda
Photo by Ash Tanasiychuk (Vandocument)