一条美由紀 ICHIJO Miyuki
《私の中に居るあなた あなたたちの中に居る私》2018-19年 オーガンジー、木炭、ポリプロピレン他 インスタレーション サイズ可変 (約300×500×300 cm) 撮影:田村政実
You are inside of me, and I’m in you, 2018-19, Organdy, Charcoal, Polypropylene, etc. Installation view, size variable (approx. 300×500×300 cm) Photo by TAMURA Masami
一条美由紀
ICHIJO Miyuki
1960年、福島県生まれ 埼玉に在住、活動
世の中の矛盾や悲しみ、怒りが、
見たことのある物体や人の形となって木炭や絵の具を通して現れる。
それらの形は、実は私の作品の中で重要な意味を持たず、
見る者の心の動きによって内容が浮き出る。
鑑賞者に浮き出てきたその意味を味わってもらうことが、
私の一番の望みである。
一条美由紀は、日本でイラストレーターとして活動したのち、30代半ばでドイツに留学して1994年から2001年までデュッセルドルフ芸術アカデミーでローズマリー・トロッケルに学び、自己の内面を表現することに徹底的に向き合ってきた画家である。ドイツで活動後帰国してから、結婚後の不妊治療などにより17年間制作を中断したのち、50代で作家活動を再開している。しかし再開して以後の制作のペースは目覚ましく、紙だけではなく、薄く透ける布やアクリルなどに木炭で自在に描くドローイングや油彩によって、理性と本能に引き裂かれつつ不安と恐れに苛まれる現代の人間たちの姿を表現している。そこには胴体や頭が切れたり、手や脚が欠損したり伸びたりした「不完全」な人間たちや動物が、さして苦痛もなさそうな平気な顔をして互いに絡み合ったり、孤立して漂ったりしている。今展では、都美術館の備品の彫刻台の枠を組み合わせて、そこにドローイングを描いたオーガンジーの透ける布を巻き付け、その中にアクリルのボックスを入れ子状にしつらえるなどして、一条美由紀の不条理な世界が初めて立体的にインスタレーションされた。中心なきこの世界は果てしもなく続くようで、妙に乾いた雰囲気と不可思議なユーモアも漂い、深刻さを笑い飛ばすような飄々とした余裕も感じさせる。それが一条美由紀という作家の、底深い魅力なのであろう。
小勝禮子「彼女たちの叫びとささやき―ヴァルネラブルな集合体は世界を変えたか?」、『彼女たちは叫ぶ、ささやく―ヴァルネラブルな集合体が世界を変える』展カタログ、エゴイメ・コレクティヴ、2020年より一部抜粋。
Born in Fukushima, Japan, 1960. Lives and works in Saitama, Japan
From the worlds contradictions, sadness and anger, these have been shaped into visible objects and human forms using charcoal and paint.
In actuality, those shapes do not really have much in the way of any important implications. But, the profundity arises due to the movement of the viewers ‘minds-eye’.
My intention is for the audience to experience a nuance that exudes.
After she worked as an illustrator in Japan, Ichijo Miyuki moved to Germany in her mid-thirties. She studied under the German conceptual artist Rosemarie Trockel at the Kunstakademie Düsseldorf from 1994 to 2001. She is a painter who has thoroughly pursued expressing her own inner self. After her activities in Germany, Ichijo returned to Japan. She married and halted her artistic production for seventeen years, due to such life events as undergoing fertility treatments. She resumed her activities as an artist in her fifties. Nonetheless, once she began, she continued to produce works at a remarkable pace. She has depicted drawings not only on paper, but also freely uses charcoal on thin, translucent pieces of cloth and acrylic panels. In her drawings and oil paintings, she expresses the present state of people who are torn between reason and instinct, while also being tormented by anxiety and fear. In those works, “incomplete” human figures and animals have their torsos or heads cut off, or else have overstretched or partially missing hands and legs. They intermingle with one another while looking calm and not particularly in distress, with some drifting about solitarily. In this exhibition, Ichijo combined the frames of the museum’s sculpture pedestals, on which she wrapped pieces of translucent organdy cloth to which she had depicted drawings. Inside those pedestals she placed acrylic boxes in such forms as a nesting structure. This was the first occasion in which Ichijo’s illogical world took the form of a three-dimensional installation. The center-less world that seemed to continue endlessly revealed an oddly dry ambience and a mysterious humor in the air, while also allowing one to feel an easy-going calmness, as if one was laughing off the seriousness of a situation. This expression is what is so profoundly appealing about the artist Ichijo Miyuki.
-Extract from Kokatsu Reiko, “The Shouts and Murmurs of Women-Did the Vulnerable Collective Change the World ?”, The Shouts and Murmurs of Women-the Vulnerable Collective Will Change the World (Exh.Cat.), egó eímai collective, 2020 (Translated by Nanpei Taeko)
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《嘘は話の一部じゃないただの嘘だ》2019年 油彩、カンヴァス 24.2×33.3cm
A lie ain’t a side of story. It’s just a lie, 2019, Oil on canvas, 24.2×33.3cm
《予感のする庭先》2019年 PVC、ポリプロピレン、ダーマートグラフ、他 24.5×24.5×8cm
A garden with foreboding, 2019, PVC, Polypropylene, Dermatograph, etc. 24.5×24.5×8cm
《誰もが知っている秘密》2018年 油彩、カンヴァス 65.2×80.3cm
The secret everyone knows, 2018, Oil on canvas, 65.2×80.3cm
《クルクルクルの旋律》 2018年 ポリエチレン、ダーマートグラフ、トレーシングペーパー、木製パネル 72×60cm
Twirl melodies, 2018, Polyethylene, Dermatograph, Tracing paper, Wooden panel, 72×60cm