岡田裕子 OKADA Hiroko

《エンゲージド・ボディ》 2019年 ヴィデオ、3Dスキャン身体型ジュエリー、3Dスキャン身体型ミラーボール        撮影:大島健一郎 写真提供:東京都写真美術館
Engaged Body , 2019,  Video, 3D scanned human body shaped jewelry, 3D scanned human body shaped mirror ball    Photo by OSHIMA Kenichiro    Photo Courtesy : Tokyo Photographic Art Museum

 

岡田裕子
OKADA Hiroko

1970年、東京都生まれ。東京に在住、活動。

1993年、多摩美術大学美術学部絵画学科油画専攻卒業。映像、写真、絵画、インスタレーション、パフォーマンスなど多様な表現を用いて、自らの実体験––恋愛、結婚、出産、子育てなど––を通したリアリティのある視点で、現代社会へのメッセージ性の高い作品を制作。近年の主なグループ展に「MOTアニュアル2005:愛と孤独、そして笑い」(東京都現代美術館、2005年)、「Global Feminisms」(ブルックリン美術館[ニューヨーク]、07年)、「Lesson 0」(国立現代美術館[果川、韓国]、17年)、「第11回恵比寿映像祭:トランスポジション 変わる術」(東京都写真美術館、19年)、「Compass – Navigating the Future」(アルス・エレクトロニカ・センター[リンツ、オーストリア]、19年)など。ニューヨークやソウル、ジョグジャカルタなど海外でのレジデンスプログラムにも参加。その作品は国内外で高く評価されてきた。ほかにも、オルタナティブ人形劇団「劇団★死期」を主宰、家族で結成したユニット「会田家」などの個性豊かなアートプロジェクトにも関わりながら、幅広い活動を行う現代美術家である。
代表的な作品群として、男性の妊娠をテーマにした《俺の産んだ子》や、未来の再生医療を予想した《エンゲージド・ボディ》がある。他にも、日本の子育てをする女性の社会問題を扱った《愛憎弁当》と《SHINGIN’ IN THE PAIN》などを制作した。これら多数の作品が注目され、国内外の美術館やギャラリーなどで展示されている。

 


 

Born in Tokyo, Japan, 1970.  Lives and works in Tokyo.

BA in oil painting, Tama Art University, 1993. Okada draws from her own personal experiences—love, marriage, childbirth, parenting—with a realistic viewpoint to create artworks that address strong messages towards contemporary society using various mediums such as video art, photography, painting, installation and performance. Significant group exhibitions in recent years include “MOT Annual 2005: Life Actually” (Museum of Contemporary Art Tokyo, 2005), “Global Feminisms” (Brooklyn Museum, New York, 2007), “Lesson 0” (National Museum of Modern and Contemporary Art, Gwacheon, Korea, 2017), “Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions: The Art of Transposition” (Tokyo Photographic Art Museum, 2019) and “Compass – Navigating the Future” (Ars Electronica Center, Linz, Austria, 2019). She has participated in residency programs abroad in places like New York, Seoul, and Yogyakarta, where her works have been highly valued in both domestic and foreign countries. In addition, she has supervised in alternative puppet theater “Gekidan★Shiki,” as well as being involved in a number of unique art projects such as forming a family unit called “AIDA Family,” and has pursued wide range of activities as a contemporary artist.
Okada’s representative works include “The Delivery by Male Project” which deals with male pregnancy, and “Engaged Body,” which anticipates the future of regenerative medicine. Her other works include “AIZOU BENTO – Love and Hate Lunch Box” and “SHINGIN’ IN THE PAIN,” which deal with social issues of women raising children in Japan. Many of these works have attracted attention and have been exhibited in museums and galleries in Japan and abroad.

 

更新された最新の情報は、作家のウェブサイトをご覧ください。
Please refer to the artist’s website for new updates.

https://okadahiroko.info/

 

《エンゲージド・ボディ:脳血管のティアラ》2019年 ナイロン(作家自身の血管をスキャンし、3D出力、など)に金箔     撮影: 宮島径
Engaged Body: Tiara – cerebral blood vessel, 2019,  Gold leaf on nylon (3D print from scanned of artist’s own blood vessel, etc.)    Photo by MIYAJIMA Kei

 

 

 

《俺の産んだ子》2002-19年  ヴィデオ  1748
Delivery by Male Project, 2002-19,  Video,  17min. 48sec.

 

 

《未来図#2》2003年 ラムダプリント 140.4×90cm
Future  Plan #2, 2003,  Lambda print,  140.4×90cm