菅 実花 KAN Mika

 

左《The Future Mother 9》 中央《The Future Mother 6》 右《The Future Mother 7》 2015年 インクジェットプリント 223.3×152.4cm
Left: The Future Mother 9   Middle: The Future Mother 6   Right: The Future Mother 7
2015 inkjet print  223.3×152.4cm

 

菅  実花
KAN Mika

1988年神奈川県生まれ。千葉県在住。

大衆的な写真文化と、人形の文脈を交錯させた写真・映像作品を手がけている。参照する写真文化は、19世紀半ばの死後記念写真や幕末・明治の湿板写真から、家族の記念写真、1990年代以降のマタニティーフォト、現代のプリクラやセルフィーなど多岐に渡る。被写体とする人形は、ラブドールやリボーンドールといった所有者との間に強い関係性が結ばれる種類のものである。人形を撮った写真という二重にメディア化されたイメージを用いることによって、生命と非生命、生と死、本物と偽物、過去と未来など、対比そのものを撹乱する。19世紀以降のフィクションで描かれる人工的身体や人工生命のリサーチを元に、今日のヒューマノイドロボットや高度生殖医療などの技術的進歩によって変遷する身体観や生殖のあり方を描き、「人間と非人間の境界」を問う。

 


 

Born in Kanagawa in 1988. Currently lives in Chiba.

I create photographic and video works through merging popular photo cultures with the context of dolls. I refer to a wide range of photo cultures, such as post-mortem photography, common in the mid-19thcentury; the collodion process from the mid-19thcentury; family portraiture; maternity photography from the 1990s onward; and present-day Purikura(photo booth) and selfie photography. The dolls I adopt as the subjects of my works are those that create a strong relationship with the owner, such as a “love doll” and a “reborn doll.” Through employing images that are doubly mediated—that is, a “photo” taken of a “doll”—my aim is to disturb the idea of comparison itself, such as “life and non-life,” “life and death,” “genuine and fake,” and “past and future.” I question “the boundary between human and non-human,” based on research on the ideas of the artificial body and artificial life that have been described in fiction from the 19thcentury onward. I perform this via expressing the changes in the interpretations of the human body and reproductive states, which have been caused by technological advancements in such areas as humanoid robots and advanced reproductive medicine.

(Translated by NANPEI Taeko)     

 

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http://mikakan.com/

 

 

《Pre-alive Photography 8》   2018-2019年  アンブロタイプ  16.5×12.0×0.2cm
Pre-alive Photography 8   2018-2019     ambrotype   16.5×12.0×0.2cm

 

左《A Happy Birthday》右《#selfiewithme》  VOCA展2020での展示、上野の森美術館    撮影:上野則宏
Left: A Happy Birthday  Right: #selfiewithmeVOCA 2020 The Vision of Contemporary Art,  The Ueno Royal Museum  Photo by UENO Norihiro

《A Happy Birthday》 2019年 インクジェットプリント  217.2×144.8cm
A Happy Birthday   2019  inkjet print   217.2×144.8cm

《#selfiewithme》 2019年 iPad  ヴィデオ  4分31秒
#selfiewithme   2019   iPad   video   4’31”