稲垣智子 INAGAKI Tomoko
《Decalcomanie》 2018年 ヴィデオ・インスタレーション 映像、鏡
Decalcomanie, 2018, Video installation, video, mirror
稲垣智子
INAGAKI Tomoko
1975年、大阪府岸和田市生まれ。大阪府に在住、活動。
映像インスタレーション作家の稲垣智子は2000年代以降、主に、消費社会の多幸感や男性の視線の中で脅迫観念的な反復行為を繰り返す女性像を表現し、表面的な美や快楽の中に、違和感や奇妙な歪み、そして潜在的な暴力を表出させてきました。近年では映像ならではのレトリックを駆使し、同一である(ように見える)行為やイメージが反復されることで、次第に差異を伴って変質していく回路を作り上げています。
このような稲垣作品は、真偽、リアルとフェイク、人工と自然、受動と能動、自己と他者といった境界が曖昧に揺れ動く「はざま」を作り出すことで、固定観念や常識を揺さぶり、制度化された日常を再考する批評的な力を備えています。その射程は、一見均質に見えながらも微細な差異に分断された日本社会の構造に及び、その中で生きる女性としての社会への応答を、緻密に計算され、虚実の被膜のあわいを漂う映像インスタレーションとして提示しています。
高嶋慈(美術・舞台芸術批評)「Project ‘Mirrors’ 稲垣智子個展:はざまをひらく」カタログより一部抜粋・加筆、京都芸術センター、2013年
Born in 1975, Kishiwada, Osaka, Japan. Lives and works in Osaka.
Since the beginning of the 21st century, video installation artist Tomoko Inagaki has represented images of women who are trapped in repetitive acts due to their obsession with the euphoria of consumer society and how they are seen through men’s eyes. Through portraying women in such states of obsession, Inagaki reveals a sense of disorientation, weird distortion and the dormant potential of violence in superficial beauty and pleasure. In her recent work, she exploits the rhetoric of moving images and has effectively devised a process in which (seemingly) identical acts and images are repeated over and over again, gradually transforming into something dissimilar.
As is observed in these examples, Inagaki’s work foregrounds ‘a space in-between’ by focusing on the unclear boundaries of dualisms like true/false, real/fake, artificial/natural, passive/positive and self/other. Therefore, her work has the critical power to destabilise fixed ideas and common sense, and to invite the spectators to reconsider concepts of everyday life which are deeply ingrained within them. The scope of her work even reaches the constitution of Japanese society, which whilst apparently homogeneous, is revealed here as being divided into numerous categories separated through subtle differences. Inagaki’s work allows the audience to share the questions it poses through her response to society as a woman. Her work presents in a form of video installation, which is precisely planned, an opportunity for the spectators to go adrift the gap in a realm that is neither truth nor fiction.
Megumi Takashima (art and drama critic), Project “Mirrors” Tomoko Inagaki solo exhibition:Opening Up a Space In-between, Extract of a part of the text from the catalog and some addition, Kyoto Art Center, 2013
(Translated by SHOJI Moe, Erin REVELL )
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《発酵をよむ》 2019年 ヴィデオ・インスタレーション ミクストメディア、コラボレーション:井上明彦、藤枝守
Reading Fermentation, 2019, Video installation, Mixed media, Collaboration with FUJIEDA Mamoru and INOUE Akihiko
《Forcing House》 2013年 ヴィデオ・インスタレーション 映像、温室、マジックミラー、観葉植物、プラスティック製植物、ライト 撮影:増田好郎
Forcing House, 2013, Video installation, Video, Greenhouse, One-way mirror, Plant, Artificial plant, The light Photo by MASUDA Yoshiro
《最後のデザート》 2001年 ヴィデオ・インスタレーション 映像、お菓子、ガラステーブル、食品添加物、原色ドライフラワー 撮影:増田好郎
The Last Dessert, 2001, Video installation, Video, Cakes and sweets, Glass table, Food additives, True-color dried flower Photo by MASUDA Yoshiro