遠藤薫 ENDO Kaori

個展「shiseido art egg 13th/ 重力と虹霓 遠藤薫展」資生堂ギャラリー 2019年 古布
撮影:加藤健 提供:資生堂ギャラリー
Installation view at the solo exhibition ”Gravity and Rainbow : Kaori Endo”, Shiseido Gallery, 2019, Tokyo, old cloth Photo by KATO Ken, Courtesy of Shiseido gallery

 

遠藤薫
ENDO Kaori

染織、工芸、美術作家。
1989年、大阪府生まれ。Xジェンダー。沖縄県立芸術大学・工芸学科染めコース卒業。
ハノイ(ベトナム)、日本に在住、活動。

遠藤は、古布の中に何を見ているのだろうか。布はかつて女性たちが農作業や家事の合間に、織るものであり、また使われて綻びたものを補修するという日常の労働の中に存在してきた。遠藤は、古布を集め、さらには遠藤自らがそれらの布を用いて汚し摩耗させ、補修する。また、こうした過程は、遠藤一人だけでなく、各地で出会った市井の人々や友人たちを巻き込んでいく。遠藤にとって布とは、家族やコミュニティーの中で女性たちが繰り返し縫うという行為によって永遠の命を得た存在なのである。遠藤は、そのことに着目し、女性たちが布を織るという仕事の中に、生命を与えられた創造物としての工芸の本質を捉える。
遠藤の古布は、人々の生活とともに過去から密接に存在してきた時間を織り込むと同時に、今、その布と関わり合う遠藤の営みも織り込んでいる。その意味で、遠藤の布との関わり合いは、画家がキャンバス表面に、絵具を塗り重ね、削り、再び塗り重ねることを繰り返すことで、決して完成することがない作品の制作行為に近いのかもしれない。遠藤の布は、縫い合わされ、汚され、擦り切れては再び補修されることで布の表面のテクスチャーを更新しながら、これまで関わってきた人々が生きてきた時間を何層にも織り込んで、これからも遠藤とともに生き続けていく布なのだ。

伊藤賢一朗 (資生堂ギャラリー学芸員) 「shiseido art egg 13th/ 重力と虹霓 遠藤薫」展カタログ、資生堂ギャラリー、2019年より一部抜粋

 


 

Textile/ Craft/ Visual artist
Born in 1989, Osaka, Japan. X gender, graduated in Okinawa Prefectural University of Arts. Lives and Works in Hanoi, Vietnam and Japan.

What does Endo see in old cloth? Such cloth was created through the daily labor of women who would weave the clothin their spare time between farming and housekeeping and repair used and worn-out cloth. Endo collects pieces of old cloth, uses and wears them out, and repairs them. Rather than doing this alone, she involves her friends and ordinary people she meets around the world. For Endo, cloth is an object that has gained eternal life through the process of women weaving it again and again in family homesand communities. With a focuson this point, Endo perceivesin women’s cloth-weaving work the essence of craft as creations that are given life.

Endo’s pieces of old cloth are interwoven with the time in which they have existed in close proximity to people’s lives, as well as with the life of Endo who engages herself with these pieces. In this sense, Endo’s interaction with cloth seems similar to a painter’s act of creating a never-ending work by painting a canvas, shaving it o, and painting over and over again. Endo’s pieces of cloth will continue to live with Endo, interwoven with layers of the time in which the people who once used them have lived, with the surface texture renewed every time the pieces are sewn together, dirtied, worn out, and repaired. The exhibition, named “Gravity and Rainbow,”aims to capture women’s creative engagement in crafts despite the two opposing aspects: the weight of labor by women who used the cloth and the creative pleasure brought forth by the never-ending handiwork.

Excerpt from ITO Kenichiro (curator, Shiseido gallery), Gravity and Rainbow : Kaori Endo (Exh. Cat.), Shiseido Gallery, Tokyo, 2019

 

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https://www.kaori-endo.com
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個展「shiseido art egg 13th/ 重力と虹霓 遠藤薫展」資生堂ギャラリー、2019年 古布
撮影:加藤健 提供:資生堂ギャラリー
Installation view at the solo exhibition “Gravity and Rainbow : Kaori Endo”, Shiseido Gallery, 2019, Tokyo, old cloth Photo by KATO Ken, Courtesy of Shiseido gallery

 

 

 

《閃光と落下傘》 2020年、古布  
撮影:デルフィン・パロディ 提供:青森公立大学 国際芸術センター青森(ACAC)
Flash and Parachute, 2020, Old cloth 
Photo by Delphine Parodi, Courtesy of Aomori Contemporary Art Centre (ACAC), Aomori Public University 

 

「布を作り使い、なおす。そのような生活のなかの行為の延長線上で、遠藤は誰かの生の続きを生きようとしているかのようでもあります。」 
慶野結香『いのちの裂け目ー布が描き出す近代、青森から』展、青森公立大 国際芸術センター青森、2020年、ハンドアウト作家説明より一部抜粋 

Endo makes textiles, uses them, and restores them. Following as extensions of these life activities, it seems that Endo is trying to continue living someone’s life.   
Excerpt from KEINO Yuka, ”The Beginning of Life/ Art: Cloth Weaves Our Times, from Aomori“(handout text), Aomori Contemporary Art Centre, Aomori Public University, 2020