松下真理子 MATSUSHITA Mariko

 

《人間の声》 2021年 油彩、カンヴァス 60.6×45.5 cm
The Human Voice, 2021  Oil on canvas  60.6×45.5 cm

 

 

松下真理子 
MATSUSHITA Mariko

1980年 大阪府吹田市に生まれる。東京に在住、活動。

 

幼少期、最初の表現は、性的暴力からの治癒と理解のために書きはじめた無数の詩だった。
精神的な模索と”外付けの蛇口”を求め、芸術を志す。
2004年、京都市立芸術大学美術学部油画専攻を卒業。
工場での労働の傍ら独自の絵画表現を再開し、2016年、《Margarita 7》をはじめとする作品群で第二回CAFFA賞(CAF・アーティスト・アワード)グランプリを受賞する。
翌年、ロンドンにてデルフィナ財団のレジデンスに滞在し、インド、ペルー、韓国、サウジアラビアなどの女性芸術家たちとの親交を結ぶ。
のちにアウシュヴィッツ、フィリピンの「赤い家」などを訪れ、絵画を制作する。
スヴェトラーナ・アレクシエーヴィチに影響を受けた「愛の飾らぬことばにおいて」(2020年)、J.M.クッツェーの著書から名付けた《Friday》を含む「人間の声」(2021年)を発表し、重要な転換期を迎える。
2022年には、自らが発案・企画した、アマポーラ・プラダ(ペルー、リマ在住)との二人展「生命」を開催。

 

「人間の声」

私がここに、語ろうとすることも、
あの小さな声の一つにすぎないのかもしれません。
しかし、すべてを盗まれた底においてさえ、
忘却を押しかえす小さな声は
沈黙と同じではありません。
私は針のようなあの声を聞かずにいられないし、
私の身体のあちこちにも穴があいて、
叫びと化すのを隠しておくことができません。

私はあの人間の声に従い、
暗闇に次の飛び石をおこうとしています。
この一連の飛び石の配置は、
その前に人間が滅んでしまわなければ、
我々を、否定のないどこでもない所へと
連れて行くでしょう。
激しい風の跳躍が、徴しをつけるところへ、
私は手を差しのべています。

2021年 10月 松下真理子

 


 

Born in Suita City, Osaka Prefecture, Japan in 1980. Lives and works in Tokyo.

 

Mariko Matsushita began writing numerous poems as her first form of expression in early childhood, to cope with and comprehend sexual violence.
She decided to pursue art, seeking to explore truth and an “external faucet”.
In 2004, she graduated with a degree in oil painting from the Kyoto City University of Arts.
While working at a factory, she resumed painting. Her body of work including Margarita 7 won the Grand Prix at the 2nd CAFFA 2016 (Contemporary Art Foundation Artist Award).
The next year, during the residency at the Delfina Foundation in London, she interacted with female artists from India, Peru, South Korea, Saudi Arabia and so forth. She later visited Auschwitz and the Red House in the Philippines among others, where she produced paintings.
In 2020, she publicized In the Honest Word of Love, inspired by Svetlana Alexievich, and in 2021, The Human Voice, including Friday, named after J.M. Coetzee’s book, making an important turning point.
In 2022, Matsushita conceived and curated a two-person show titled Seimei with Amapola Prada (residing in Lima, Peru).

 

 

The Human Voice

Here now, what I’m going to say,
might be just one of those little voices.
However, even at the bottom,
where everything has been stolen,
the small voice that pushes back oblivion is not
the same as silence.
I can’t help but listen to that voice, like a needle,
and I can’t hide that the holes
all over my body turn into screams.

I follow that human voice,
and try to place the next stepping stone in the darkness.
This placement of stepping stones,
—if Humanity does not perish first,
will take us to nowhere, where there is no denial.
Towards where the violent leaps of wind mark the spot,
I am reaching my hands.

October, 2021 Mariko Matsushita

 

松下真理子についての新しい情報は、作家のウェブサイトやSNSをご覧ください。
Please refer to the following artist’s website and social media pages for new updates.

https://www.matsushita-mariko.com/
https://www.instagram.com/mariko_matsushita/
https://twitter.com/tmptnb

 

 

 

《私が戻ろうとする私の身体》 2021年 油彩、カンヴァス 142×267 cm 
My body I try to return to, 2021  Oil on canvas  142×267 cm

 

 

《Friday》 2021年 油彩、カンヴァス 155.5×142 cm 
Friday, 2021  Oil on canvas  155.5×142 cm

 

 

《すべて水に映る》「すべて水に映る」シリーズより 2021年  油彩、手製のカンヴァス  31.9×24.8 cm
All Reflected in the Water from the series “All Reflected in the Water”, 2021 Oil on hand-made canvas 31.9×24.8 cm

 

 

《横になる二人の人》「すべて水に映る」シリーズより 2021年  油彩、手製のカンヴァス  24.4×33 cm
Two Person Lying Down from the series “All Reflected in the Water”, 2021  Oil on hand-made canvas  24.4×33 cm

 

撮影: 齋藤裕也 写真提供:KEN NAKAHASHI
All Photos by SAITO Yuya, Courtesy of KEN NAKAHASHI