宮森敬子 MIYAMORI Keiko
《自画像 1番》2019年 和紙コラージュ、胡粉、木炭、チョーク、インク、アクリル、亜麻布、木枠 213×168 cm
Portrait of Myself, No. 1., 2019, Washi Collage, Shell powder, Charcoal, Chalk, Ink, Acrylic on Linen,
213×168 cm
宮森敬子
MIYAMORI Keiko
1964年、神奈川県生まれ。現在ニューヨークと横浜に在住、活動。
2018年からの和紙層の作品について
‥‥宮森の祖母はアメリカ合衆国の移民の子供として生まれた。日本国籍を持つ夫に嫁ぎながらアメリカ国籍も持っていた祖母は、開戦後間もなく日米両国の争いの中で、どちらの国にとっても裏切り者となりうる立場にいた。(中略)
祖母の死後から長い時間を経た後、宮森は自身の母に根差す感情について、それが祖母方の家族が辿った運命に関わるではないか、との仮説を立てるようになる。宮森が未だ幼かった頃、祖母が心の内を彼女に話したことは無かった。しかし、祖母の焼いてくれた美味しいアメリカン・パンケーキや、わくわくするようなJell-Oのゼリー、それからハワイから輸入されたグアバジュースの異国情緒溢れる味は、色褪せない記憶となって宮森のなかに根付いている。記憶に残る祖母の姿に悲壮感は無いものの、晩年に独りきりでアメリカの英字新聞を読み耽る祖母の様子もまた、印象的に焼き付いている。(中略)
この祖母の存在、二つの国で生き、そのいずれからも完全に受け入れられることがなかった、と感じたのではないか、という仮説が、表層のその奥に何が潜むのか、を問う宮森の創造的視点と結びつくこととなった。宮森は表層の下にある、幾層もの層を丁寧に引きはがしながら、私たち人間の社会的文化的構造を支えている、ある複雑な関係性を理解しようと努める。和紙と木炭を用い、彼女は樹木の生のあり方と、人間の生のあり方の類似点を確かめている。一本の木は、自らが「楓」であるのか「銀杏」であるのを気にかけることもなく、ただ実直にそこに立ち、枝を広げ逞しく育ち、来たるべき自然の試練を生き延びる。そのような樹木の持つ純粋さに導かれた宮森は、儚く、一瞬しかそこに存在しない、その瞬間の表層を採集することによって、永遠の層の一部をすくい取って見せるのである。(後略)
宮森敬子 解説「A Portrait of Being – 肖像なるもの」から抜粋 「ある小説家の肖像」展 軽井沢高原文庫 有島武郎旧別荘浄月庵、2018年
Born in Kanagawa, Japan 1964. Lives and works in both Yokohama, Kanagawa, Japan and Brooklyn, New York,U.S.A.
About recent work of MIYAMORI Keiko
[…] Keiko MIYAMORI’s family was torn apart by WWII, and her Japanese-American grandmother not only witnessed, but experienced conflict within her country and her family, affecting her for the rest of her life as well as the lives of her own children and grandchildren. From the moment that the war started, her grandmother was labeled as a traitor by both countries on the basis of her nationality and that of her spouse and their ancestors. […]
[…] Over many years, long after she had passed, MIYAMORI began to hypothesize about her own mother’s emotions – where and how they were rooted. As a child, her grandmother never spoke of her internal struggles, but left MIYAMORI with lasting memories of tasty American pancakes, gelatinous Jell-O, and exotic imported Hawaiian guava juice, as well as visual memories of those American newspapers that her grandmother would read in solitude. […]
[…] Her grandmother’s suffering was much more complicated than the mere possession of a passport might imply. Being rejected by both sides of her heritage and living with this duality became the inspiration for Keiko MIYAMORI’s artistic focus on exploring what lies beyond the surface. MIYAMORI sought to pull apart the layers under the surface in order to better understand humans and what creates these complicated connections that lie beneath our socio-cultural constructs. By using natural washi and charcoal, she examines parallels with the life of a tree. A tree does not understand nor care that it is a “maple” or a “gingko,” but exists authentically, growing and shedding its bark to remain strong and survive the many trials of nature as they come. The purity of the tree allows MIYAMORI to use tree surfaces to record moments, ephemeral as they may be, but embedded within the infinite layers of eternity. […]
Excerpt from Keiko MIYAMORI – A Portrait of Being (the exhibition leaflet), in A Portrait of A Novelist, Jogetsu-an in Karuizawa Kogenbunko, Japan, 2018
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《人生の時間を巻き戻す》 2019年 和紙コラージュ(部分)
背面からリン・チャーチル、おどるなつことのパフォーマンスを投影した光景 BankART1929 冬期レジデンスにて
195×395 cm
Rewinding the Time of Life, 2019, Washi Collage and Projected Performance Video with Lyn CHURCHILL and ODORU Natsuko at BankART1929 Winter Residency, 195×395 cm
《誕生・成長・回帰》2018年 和紙、木炭、竹
タマラ、西尾樹里を招いたパフォーマンス風景 ギャルリーパリ、横浜 個展会場にて
Birth, Growth, Recursion, 2018, Washi(Japanese paper), Charcoal, Bamboo
Installation with live performance by Tamara and NISHIO Juri at Galerie Paris, Yokohama, Japan
《都市の根》 2006-2007年 木の根、樹脂、金属片、レンガ片 213×198×170.6 cm 撮影 : Nicole Hope Matthew
City Root, 2006-2007, Root, Clear resin, Metal, Bricks, 213×198×170.6 cm Photo by Nicole Hope Matthew