谷内恒子 TANIUCHI Tsuneko

《ホームレス、ミクロ・イヴェント n°45 /6人の女性のキャラクター》 2014年 パフォーマンス(2時間×8回)
銀座メゾンエルメス フォーラム、東京 谷内恒子©ADAGP, パリ 2020 撮影:中道淳

Homeless woman, Micro-Event n°45 /6 Female Characters, 2014, Performance(2hrs×8times), the Ginza Hermès Le Forum,Tokyo, Japan  Tsuneko Taniuchi©ADAGP,  Paris 2020  
Photo by Atsushi Nakamichi/Nacása&Partners Inc.

 

谷内恒子
TANIUCHI Tsuneko

1946年、兵庫県生まれ 1983-1984年 ニューヨーク、1987年以降はパリ在住。

主な作品は、パフォーマンス、写真、ヴィデオ、インスタレーション。
私は1995年に、観客と作品とアーティストとの関係を、再考察する方法として、「ミクロ・イヴェント」のコンセプトを作った。それは、観客と同じレベルに立ち、行動したいという私の願いから生まれた。アートと現実世界の境界を超え、現代社会のシステムや伝統、表現、規範に疑問を投げかけ、小規模に対象を絞ったアクションの試みを体験することを観客にうながす作品である。

 

ミクロ・イヴェントn°50 /私の「身体」は政治的である、2018-2019

ニューヨークのエミリー・ハーヴェイ財団、サン=ドニ美術歴史博物館、ル・ジェネラトゥール(フランス)で発表された最近のパフォーマンスは、ジェンダー、社会、民族、文化などのアイデンティティの境界についての検証である。
この作品はグローバルな多文化の側面と、フェミニズムに関連して「他者の問題」を探るものである。現在、私はこの作品のコンセプトをさまざまなバックグラウンドを持つ若いアーティストたちと共有するべく努めている。つまり、私は「ポストコロニアルの問題」と「インターセクショナル・フェミニズム」に於いて、多様なアイデンティティを構築するための新しい都市戦略を模索しているところなのでる。

 

ミクロ・イヴェント 複数結婚(万人のための結婚)

美術評論家のファビエンヌ・デュモン氏はこの作品について、以下のように語っている :「結婚という多くの象徴的意味を持つ、コード化された儀式を演出することによって、谷内恒子は異性愛のカップルのみを容認する社会システムに疑問を投げかけ、社会における性とジェンダーという問題を考察する。」「谷内は、社会的関係の構成に大きな役割を果たしながら、ほとんど疑問視されることのない儀式の象徴的な力を転用し、パフォーマンスによって現実と虚構、芸術と現実の境界を問い直す。参加者を様々な関係性に巻き込むことにより、谷内は感情とアイロニーによる可能性の限界を広げ、社会関係の新たな状態を実現する。谷内恒子流の「万人のための結婚」は、アイデンティティの多様性に開かれた、オルタナティブな共生の方法を提示し、共有関係を作り出す。」* 

* ファビエンヌ・デュモン(美術史家、教師、美術評論家 パリ在住)「谷内恒子ー複数結婚、女性の闘い」『ミクロ・イヴェント: 谷内恒子展』 銀座メゾンエルメス フォーラム 2014年 pp.4-6を参照。

この作品はパフォーマンスのシリーズとしてインスタレーションの形をとりMAC/VAL現代美術館(フランス)にて2012年に展示された。(ポンピドゥセンター、パリ、2010年、リヴァプール・ビエンナーレ、2004年、パリ市庁舎、2003年などでのパフォーマンスの結果である。)(105枚の写真、4本の動画、105枚の結婚証明書および彫刻)

 


 

Born in Hyogo, Japan, 1946.  Lived in New York, 1983–1984,  in Paris since 1987.

Her main work is in performance, photography, video and installation.
In 1995, Tsuneko Taniuchi created the concept of the Micro-Event, as a way of rethinking the relations between the viewer, the artwork and the artist. For her, the Micro-Event stems from her “desire to be on the same level as the public.” She invites the viewer to take part in an experiment consisting of small-scale targeted actions that transcend the limits between art and the life, questioning reality, tradition, representation, norms and codes.

 

Micro-Event n°50 /My Body is Political, 2018-2019

This performance, presented at the Emily Harvey Foundation, NYC, the Saint Denis Museum of Art and History, and Le Générateur, France, is a result of Taniuchi’s thinking and research on the boundaries between sexual, social, ethnical, and cultural identities.

This work explores issues of otherness in relation to the global multicultural dimension and feminism. It addresses the artist’s idea of performance, and transmits it to young artists from diverse backgrounds. It is a continuation of her search for new urban strategies to build a multiplicity of identities, according to “postcolonial issues” and “intersectional” feminisms.

 

Micro-Events of Marriages, (Weddings for All)  

Through the staging of this very symbolically complexand coded ritual, Tsuneko Taniuchi questions social relations of sex and gender relations by inserting a gap in standards of heterosexual couples.”  “By performing, the artist questions the boundary between reality and fiction, between art and reality; diverting the symbolic strength of a ritual seldom questioned, whilst it greatly structures social relations. By engaging participants in different interpersonal relationships, the performer expands the range of possibilities with emotion and irony, and make possible another state of social relations. Weddings for all in Tsuneko Taniuchi’s version open to an alternative way of living together and creating shared relationships opened to multiplicity of identities that the invitation Maison Hermès in Tokyo allowed to live fully for a prolonged period of time.”
Fabien Dumont ( art critic and art historian ), To Get Married in Group and Struggle for Women with Tsuneko Taniuchi, Micro-Events: Tsuneko Taniuchi, Ginza Maison Hemès Le Forum, Tokyo, 2014, pp.4-6.

This work took the form of an installation as a series of performances and was exhibited in 2012 at the Museum of Contemporary Art MAC / VAL, France: the results of performances at the Centre Pompidou, Paris, 2010, Liverpool Biennale, 2004, Paris Town Hall, 2003, etc. ( 105 photos, 4 videos, 105 marriage certificates and a sculpture ).

 

Le Forum, Ginza Maison Hermès show:
https://www.studiointernational.com/index.php/tsuneko-taniuchi-micro-events-review-hermes-tokyo-performance-artist-weddings 

Feminist Art Base Brooklyn Museum
https://www.brooklynmuseum.org/eascfa/about/feminist_art_base/tsuneko-taniuchi

CNAP Collection
https://www.cnap.fr/collection-en-ligne

 

更新された最新の情報は、作家のウェブサイト、SNS等をご覧ください。
Please refer to the artist’s website/social media pages for new updates.

http://taniuchi.fr
http://vimeo.com/tsunekotaniuchi
https://www.instagram.com/tsunekotaniuchi

 

 

 《ミクロ・イヴェント n°50 /私の「身体」は政治的である》 谷内恒子ディレクション 2019年 パフォーマンス(60分) エミリー・ハーヴェイ財団、ニューヨーク、アメリカ 谷内恒子©ADAGP, パリ  2020 撮影:ガイア・スカルチ
Micro-Event n°50 /My Body is Political, directed by Tsuneko Taniuchi, 2019, Performance (60min), The Emily Harvey Foundation, NYC, U.S.A   Tsuneko Taniuchi©ADAGP,  Paris 2020  Photo by Gaia Squarci

 

 

《ミクロ・イヴェント n°36 /氷のショーケース》2009年 パフォーマンス(4時間) リリッツ・パフォーマンス・スタジオ、マルムー、スウェーデン 谷内恒子©ADAGP, パリ 2020 撮影:エリン・ラングレン
Miro-Event n°36 /Ice Vitrine, 2009, Performance(4hrs), The Lilith Performance Studio, Malmø, Sweden  
Tsuneko Taniuchi©ADAGP,  Paris 2020   Photo by Elin Lundgren 

 

 

《ミクロ・イヴェント /結婚記念式》 2010年 パフォーマンス(60分) ポンピドゥセンター、パリ、フランス 
谷内恒子©ADAGP, パリ 2020
Micro-Event /Weddings Anniversary, 2010, Performance(60min), The Centre Pompidou, Paris, France  
Tsuneko Taniuchi©ADAGP,  Paris 2020