スプツニ子! Sputniko!
《生理マシーン、タカシの場合。》 2010年 インスタレーション ヴィデオ(カラー/サウンド)3分24秒、スクリーン、印刷パネル サイズ可変 使用機器:アルミニウム、電子機器、アクリル板(34×35×34 cm)
MENSTRUATION MACHINE – TAKASHI’S TAKE, 2010, Installation with video (color, sound), screens, and printed panels, 3:24 min., dimensions variable; device: aluminum, electronics, and acrylic 13 3/8 x 13 13/16 x 13 3/8″ (34 x 35 x 34 cm)
https://www.youtube.com/watch?v=gnb-rdGbm6s
スプツニ子!
Sputniko!
東京生まれ、東京に在住、活動。
《生理マシーン、タカシの場合。》2010年
スプツニ子!は《生理マシーン、タカシの場合。》を通して、アイデンティティ、生物学的性別、自己の選択肢の関係性について探ると同時に、ジェンダー特有の生理現象の意味について問いかけます。貞操帯を模した金属製の装置は、血液を流すシステムと下腹部を刺激する電極を備えており、平均的な5日間の月経時の痛みと出血を再現しています。この装置は、男性はもちろん、子どもや閉経後の女性など、月経を体験したい人なら誰でも装着できるように設計されています。
ミュージックビデオでは、生物学的に月経のある女性の気持ちを理解したいと思っているタカシの物語を表現しています。タカシは生理マシーンを制作し、それを身につけて女友達と街に繰り出し、ウィンドウショッピングをしたり、時には生理痛でうずくまったりします。
生理マシーンはプライベートで内的な現象を、ウェアラブルなアイデンティティ表現として変換しました。1960年代以降、ホルモン剤を用いた低用量ピルの進歩により排卵を抑制することで、生物学的な女性は毎月の生理から解放される事が可能になりました。生理がなくなった未来において、生理マシーンは過去のリチュアルとして必要とされる時がくるかもしれません。
Born in Tokyo. Lives and works in Tokyo, Japan.
MENSTRUATION MACHINE – TAKASHI’S TAKE (2010)
With Menstruation Machine, Sputniko! explores the relationship between identity, biology, and choice, while also inquiring into the meaning of gender-specific rituals. The metal device, which looks like a chastity belt and is equipped with a blood-dispensing system and electrodes that stimulate the lower abdomen, replicates the pain and bleeding of the average five-day menstruation period. It is designed to be worn by men, children, postmenopausal women, or whoever else wants to experience menstruation. A music video that can be displayed with the device is about Takashi, who wants to understand what it feels like to be a menstruating biological woman. Takashi builds the Menstruation Machine and wears it out on the town with a girlfriend, strutting around a shopping mall and occasionally doubling over in pain. Thus an internal, private process is transformed into a wearable display of identity. Since the 1960s, advances in hormone-based contraception have, by suppressing ovulation, made monthly periods no longer biologically necessary. Sputniko! notes that the Menstruation Machine may be particularly desirable in a future in which menstruation in fact becomes obsolete.
Credits
Video Directed by Yasuhito Tsuge, Written by Sputniko!
Video Production: AUG5, Inc.
Music and Lyrics by Sputniko!
Sound Production: DJ Codomo
Director of Photography: Takahiro Motonami
Stylist: Shoko Sei
Fashion: galaxxxy, MANIAC WORKS , chimaniamu, Emma Lundgren, Amakiru, Grace Du Prez, Anna Schwamborn
Hair: Yuki Akagi
Make Up: Kanta Mukasa
Device Production: Naoki Kawamoto
Metalwork: Longfellowguitars
Image Photography: Rai Royal
Set Design: Sam Frances
Make Up: Hiroe Tomikawa
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《ムーンウォーク☆マシン、セレナの一歩》2013年 インスタレーション ヴィデオ(カラー/サウンド)4分30秒、スクリーン、ラムダプリント サイズ可変 使用機器:鋼鉄、アルミニウム、115×75×70cm
THE MOONWALK MACHINE – SELENA’S STEP, 2013, Installation with video (color, sound, 4min.30sec.), Screens, and Lambda print Dimensions variable Device: Steel, Aluminium Device Size: 115×75×70cm
《運命の赤い糸をつむぐ蚕 -たまきの恋》2016年 豊島八百万ラボ ヴィデオ(カラー/サウンド)5分10秒 サイズ可変
RED SILK OF FATE – TAMAKI’S CRUSH, 2016, Teshima 8 Million Lab with video (color, sound, 5min.10sec.) Dimensions variable.
《東京減点女子医大》2019年 ヴィデオ・インスタレーション(カラー/サウンド)スクリーン、印刷パネル
TOKYO MEDICAL UNIVERSITY FOR REJECTED WOMEN, 2019, Installation with video (color, sound), Screens, and Printed panels.
All photos credit: Sputniko!