出光真子 IDEMITSU Mako
《Woman’s House》 1972年 16mm フィルム 13分40秒
Woman’s House 1972 16mm film 13′ 40″
出光真子
IDEMITSU Mako
1940年、東京生まれ 東京に在住、活動
早稲田大学に進み国史を専攻。卒業後、アメリカに渡り画家サム・ フランシスと結婚。2児の母となる。1970年、UCLAで実験映画の授業を聞き、これを契機にフイルム作品を撮る。73年、帰国し、アメリカと日本を往復する生活の中で、「場所」をテーマにした作品を撮る。80年、ビデオを中心に《グレート・マザー》シリーズ等の日本の家庭を舞台にした作品を多数発表し、その作品はニューヨーク近代美術館、ポンピドー・センター など多くの美術館に収蔵されている。日本では最もキャリアの長い女性映像作家。
「彼女は、リアリズム美学の背後にある男性主体のイデオロギー偏向の仮面をも暴き出そうとするのである。」 (スコット・ナイグレン)
著書に『ホワット・ア・うーまんめいど ある映像作家の自伝』(岩波書店、2003年)、小説『ホワイトエレファント』(風雲舎、2011年)がある。
Born in Tokyo, Japan, 1940. Lives and works in Tokyo.
Mako Idemitsu grew up in a very old fashioned, male-dominant, typical patriarchal family. This later became the basis of her works, whose main theme is the issues of family oppression against women.
She married Sam Francis, a painter of abstract expressionist. While they lived in California, she became a mother of two children. Idemitsu began to take the film from the conflict of identity as a mother.
In 1972 she filmed the “Women’s House” of Judy Chicago and others, in order to create an imagery based on this work. The next year she returned to Japan and started to make video works as well as films.
After the 1980’s, Idemitsu’s videos were highly received overseas.
Her videos depict such explicit feminist issues. She developed a unique technique of her own called “Mako style”, where a person’s inner world is projected on a small monitor installed in a larger screen.
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《おんなのさくひん》 1973年 ヴィデオ 11分
What a Woman Made 1973 video 11′
《英雄ちゃん、ママよ》 1983年 ヴィデオ 27分
Hideo, It’s Me, Mama 1983 video 27′
《加恵、女の子でしょ!》 1996年 ヴィデオ 47分20秒
Kae, Act Like a Girl ! 1996 video 47′ 20″