地主麻衣子 JINUSHI Maiko

《新しい愛の体験》2016年 HDヴィデオ/ヴィデオ・インスタレーション 42分
A New Experience of Love, 2016, HD Video / Video Installation, 42 min.

 

地主麻衣子
JINUSHI Maiko

1984年神奈川県生まれ、東京都に在住、活動。

個人的な物語をテーマとしたドローイングや小説の制作から発展し、映像、インスタレーション、パフォーマンスなどを総合的に組み合わせた「新しい種類の文学」を創作する。

近年の展示、パフォーマンスを行なった場所として、東京都写真美術館(東京)、アーツ前橋(群馬)、HAGIWARA PROJECTS(東京)、Art Center Ongoing(東京)、Ike no Soko(ニューヨーク)、Western Front(バンクーバー)、Matadero Madrid(マドリッド)、チェンマイ大学アートセンター(チェンマイ)など。2019年~2020年にはヤン・ファン・エイク・アカデミーのレジデンスに参加した。

私は、映像、インスタレーション、パフォーマンスなどを総合的に組み合わせることで、「新しい種類の文学」を生み出しています。私の作品内では人々による独白や対話、朗読、テキストが組み合わさることによって複数の視点でのストーリーテリングが交錯し、今までの文学ではなかったような物語の構造が生まれます。

最新作の『わたしたちは(死んだら)どこへ行くのか』は、現代の日本社会における様々な死後のありかたについて取材をしたヴィデオ・インスタレーションです。

福島にある自分の家族の墓、無縁墓になり壊されていく東京の墓、日本にあるムスリムの人たちの墓、第二次世界大戦中に長崎で犠牲になった朝鮮人の方々の遺骨についての5章立ての映像になっています。この作品は、現在でも単一民族神話が根強い日本社会であまり語られてこなかった主題について考えたいと思い制作しました。


Born in Kanagawa, Japan, 1984. Lives and works in Tokyo, Japan.

Maiko Jinushi is an artist currently based in Tokyo. Her work has evolved from drawings and novels on themes of personal tales to the creation of a “new type of literature” that comprehensively combines elements including video, installations and performances.

Recent exhibitions and performances include venues like Tokyo Photographic Art Museum (Tokyo), Arts Maebashi (Gunma), HAGIWARA PROJECTS (Tokyo), Art Center Ongoing (Tokyo), Ike no Soko (New York), Western Front (Vancouver), Matadero Madrid (Madrid) and Chiang Mai University Art Center (Chiang Mai). Jinushi participated in a residency program at Jan van Eyck Academie from 2019 to 2020.

She investigates the concept of analogical reasoning often used in storytelling as a means to disclose differences of perception and interpretations of the world. She regards her works as new type of literature, a combination of video art, installation and performance, which strongly relates to traditional forms of literature such as poems and novels. In her definition, a new type of literature is the mixture of monologues, dialogues, reading scripts, and visual texts, which compose the structure of a story.

Jinushi’s recent work “Where Are We Going (After We Die)?” is a video installation that deals with the theme of what happens after death in contemporary Japanese society, where she was born and has lived for many years.

She films her family grave in Fukushima, graves in Tokyo that are in the process of being exhumed because their rental period has expired, Muslim cemeteries in Japan, and the graves of Korean victims who perished in Nagasaki during WWII.

Jinushi is particularly interested in the graves of those whose stories are not spoken of in Japan, which remains nationally committed to monoethnic mythologies.

 

更新された最新の情報は、作家のウェブサイトをご覧ください。
Please refer to the artist’s website for new updates.

http://maikojinushi.com

 

 

《私たちは(死んだら)どこへ行くのか  第1章 東京の墓地》 2019年 HDヴィデオ 18分
Where Are We Going (After We Die) ? Chapter 1 : A Cemetery in Tokyo, 2019, HD Video, 18 min.

 

《わたしたちは(死んだら)どこへ行くのか》 展示風景 2019年 HDヴィデオ/ヴィデオ・インスタレーション
Installation view of Where Are We Going (After We Die) ?   2019, HD Video / Video Installation, Photo: Romy Finke

 

《欲望の音》2018年 HDヴィデオ 69分
Sound of Desires, 2018, HD Video, 69 min.