百瀬 文 MOMOSE Aya
《山羊を抱く/貧しき文法》2016年 ヴィデオ 13分50秒
To Cuddle a Goat, a Poor Grammar Exercise
2016 Single channel video 13min50sec
百瀬 文
MOMOSE Aya
1988年東京都生まれ 同地に在住、活動。
パフォーマンスを記録するための方法として映像を用いはじめ、近年は主に声と身体の関係をめぐる撮影・編集行為の政治性を扱う。映像というメディウム自体によって、撮影者と被写体の関係性のゆらぎを再考することを試みる。
─百瀬の作品を鑑賞して胸がざわつく感覚を覚えるのは、そこに映し出される不穏で不安定な状態や関係性、宙吊りになった状態が示すものが、何らかの秩序を乱し自らの中にある価値観あるいは倫理観に疑いの目を突きつけられるからだ。詩的に織り成す物語性、緻密に積み上げられる演劇的手法、加えて境界を攻め続ける百瀬の気概が、映像を見る者の感情を掻き乱すような緊張感を生み出しながら、精神分析的とも言える身体表象を巡る構造そのものを問う作品を可能にしている。身体の可逆性や脆さ、そして情動や肉体性の絡み合いを探っていく彼女の制作活動には、歴史を通して傾聴されず不可視化された諸身体と、さらに間世代的に共有されるべき集団の記憶と、時間や場所を超えて自分も接続しているのだという強い意識が感じられる。身体から動きや声の主体を分裂させ、そこに投影される属性を剥ぎ取って見せること。さらに自分の身体のあり方をも疑ってみること。それは既成概念や既存の制度に向き合うための、あるいは逸脱するための実践なのだろう。感動や共鳴、煽情を作為的に生み出す映像制作における文法や、同時に暴力的な力の行使を容認してしまう撮影・編集行為の本来的な政治性に自覚的であるからこそ、他者との境界が不可分な諸身体の在りかを探るため、百瀬は映像と向き合う。どこか別の場所にいながらシャッターを切るように瞬きを続ける作家と、今ここに立っている鑑賞者の視線が空間を超えて交わる瞬間、その時見る者と見られる者が共時的に同じ地平に立っているような位相が立ち現れるのだ。
根来美和(キュレーター)、百瀬文 個展「I.C.A.N.S.E.E.Y.O.U」、EFAG、2019年、会場内パンフレットより一部抜粋
Born in Tokyo, Japan, 1988, currently lives and works in Tokyo.
Momose’s early work involved capturing video of performance arts acts, uses video to reveal the relationship between the cameraperson and the subject.
– Momose’s work captures the disquieting, imbalanced nature of the relationship. Something remains suspended in the air, that disrupts the way that things should really be. The audience may feel slightly uncomfortable beneath the gaze of her works, which sharply question the judgement and ethics of the audience themselves. Poetically woven narratives, precisely constructed theatricality, and her forceful shifting of boundaries: all these aspects together create a tension that disturbs and disrupts the viewer’s feelings, urging them, one might say psychoanalytically, to question the structure and system of bodily representation. Her practice expresses the ambiguity and vulnerability of the body, often examining the interconnectivity of the affect and corporeality. She sees her body as being connected to the unheard, invisible bodies, as well as being molded and shaped by the inter-generational collective memories that exist beyond time and place. Her acts of disconnecting movement and voice from the body, stripping them of their labels, and doubting one’s own body are an exercise in facing preconceptions and existing systems, and deviating from them. The artist is aware of the grammar of video making, which can manufacture empathy, sympathy, and the sensational, as well as the political aspects of shooting and editing film, a medium whose intrinsic potential to exercise violent power is often overlooked. She turns these potentially oppressive tools against themselves, using video to explore the position of the body and its uncertain relation to the other. The artist stands somewhere else and blinks as if she is releasing the shutter of the camera. When her gaze, and that of the standing-here-audience intersect beyond space, there may exist a phase where both the one who is seeing and the one being seen stand on the same horizon.
-Miwa Negoro (curator) Aya Momose’s solo exhibition “I.C.A.N.S.E.E.Y.O.U”, EFAG, 2019
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《The Interview about Grandmothers》2012-16年 ヴィデオ 7分14秒
The Interview about Grandmothers
2012-16 Single channel video 7min14sec
《レッスン(ジャパニーズ)》2015年 ヴィデオ 7分16秒
Lesson (Japanese)
2015 Single channel video 7min16sec (endless loop)
《Social Dance》2019年 ヴィデオ 10分33秒
Social Dance
2019 single channel video 10min33sec