ジェーン・ジン・カイスン Jane Jin KAISEN

《離別の共同体》2019年 映像インスタレーション 72分 サイズ可変 撮影:デイヴィッド・ストジャンホルム
Community of Parting, 2019, Film installation, 72min. Dimensions variable  Photo by David STJERNHOLM 

 

 

ジェーン・ジン・カイスン
Jane Jin KAISEN

1980年、韓国済州島生まれ。デンマーク、コペンハーゲンに在住、活動。

ジェーン・ジン・カイスンは、1980年、韓国済州島生まれのヴィジュアル・アーティストである。生後すぐにデンマークに養子に出された。ベルリンとコペンハーゲンを拠点とし、ヴィデオ・インスタレーション、映像、写真、パフォーマンス、テクストの領域を越えて制作を行う。カイスンの芸術的実践は、広範囲にわたる領域横断的リサーチと多様なコミュニティへの関与で知られている。繰り返し言及される主題は、個人的または集団的な複数の歴史の交差する記憶、移住、そして言語の翻訳に関わるものである。
カイスンは第58回ヴェネチア・ビエンナーレで韓国の代表作家となり、デンマークのクンストハレン・ブランツにてモンタナ賞を受賞した。これまで、中でもリバプール、光州、安仁、済州島で開催されたビエンナーレに参加している。最近の展覧会出品と作品上映は以下の通りである。シャーロッテンボー美術館、ロサンゼルス現代美術館にて《離別の共同体》上映(2020)、パフォルマ(アメリカ合衆国)のプログラム「ラディカル・ブロードキャスト」にて配信の「時間の共有」(2020)、パレ・ド・トーキョー(フランス)「私たちの世界が燃えている」(2020)、タイムズ・アートセンター・ベルリン「黒/赤/黄でもなく、女性でもない」(2019)、第68回ベルリン国際映画祭「拡張されたフォーラム:それ自体変化可能なメカニズム」(2018)、世界文化の家(ドイツ)「2頭もしくは3頭のトラ」(2017)、マイグレーション・ポリティクスに関するアートセンターCAMP(デンマーク)「脱植民地化の姿」(2018-2019)、第58回ヴェネチア・ヴィエンナーレ韓国館「歴史は私たちを見捨てたが、大したことではない」(2019);同展、アルコ・アートセンター(韓国)(2020)、ソウル市立北ソウル美術館(韓国)「アジアのディーヴァ:ミューズとモンスター」(2017年)、サムスン美術館リウム(韓国)「アート・スペクトラム2016」(2016)、アジア・カルチャー・センター光州(韓国)「中断された調査:解体された近代の神話」(2015-2017)。

カイスンはカリフォルニア大学ロサンゼルス校にてインターディシプリナリー・スタジオ・アート専攻美術学修士課程、デンマーク王立美術院にてアート理論とメディアアート専攻修士課程を修了した。またホイットニー美術館のインディペンデント・スタディー・プログラムへの参加経験がある。現在デンマーク芸術財団の視覚芸術プロジェクト基金の委員を務める。デンマーク王立美術院メディアアート研究科教授。

(和訳:宮川緑)

 


 

Born in Jeju Island, Korea, 1980.  Lives and works in Copenhagen, Denmark.

 

Jane Jin Kaisen is a visual artist born in Jeju Island, South Korea and adopted to Denmark in 1980. She is based in Berlin and Copenhagen. Working across the mediums of video installation, film, photography, performance, and text, Kaisen’s artistic practice is informed by extensive interdisciplinary research and engagement with diverse communities. Recurring themes involve memory, migration, and translation at the intersection of personal and collective histories.
She represented Korea at the 58th Venice Biennale and was awarded the Montana ENTERPRIZE at Kunsthallen Brandts in Denmark. Kaisen has participated in the biennials of Liverpool, Gwangju, Anren, and Jeju, among others. Recent exhibitions and screenings: Kunsthal Charlottenborg, Community of Parting, Museum of Contemporary Art Los Angeles and Time Share, Performa’s Radical Broadcast (USA); Our World is Burning, Palais de Tokyo (FR); Neither black/red/yellow nor woman, Times Art Center Berlin, Forum Expanded: A Mechanism Capable of Changing Itself, 68th Berlin International Film Festival, and 2 or 3 Tigers, Haus der Kulturen der Welt (DE); Decolonizing Appearance at Center for Art on Migration Politics in Denmark; The Korean Pavilion 58th International Art Exhibition, History Has Failed Us, but no Matter, ARKO Art Center, Asian Diva: The Muse and the Monster, Buk Seoul Museum of Art, Art Spectrum 2016, the Leeum Samsung Museum of Art and Interrupted Survey: Fractured Modern Mythologies, Asia Culture Center in South Korea.

Kaisen holds an MFA in Interdisciplinary Studio Art from the University of California Los Angeles, an MA in Art Theory and Media Art from The Royal Danish Academy of Fine Arts, and participated in the Whitney Museum of American Art Independent Study Program. She currently serves as a member of the Danish Arts Foundation Committee for Visual Arts Project Funding and is Professor at the School of Media Arts, the Royal Danish Academy of Fine Arts.

 

更新された最新の情報は、作家のウェブサイトをご覧ください。
Please refer to the artist’s website for new updates.

http://janejinkaisen.com/

 

 


《亡霊について、あるいは返送品》2020年 インスタレーション 赤色アクリルボックス 手作りオーク材ライトボックス ほか 撮影:デイヴィッド・ストジャンホルム
Of Specters or Returns, 2020, Installation, Red acrylic boxes, Handcrafted oak light boxes, Various objects
Photo by David STJERNHOLM 

 

 


《編むことと癒すこと》2020年 2面ヴィデオ・インスタレーション 604秒 撮影:デイヴィッド・ストジャンホルム
Braiding and Mending, 2020, Dual channel video installation, 6min.04sec.  Photo by David STJERNHOLM 

 

 

《異議の反復》2011/16年 8面ヴィデオ・インスタレーション 各ヴィデオ8-11分、総上映時間78分
撮影:デイヴィッド・ストジャンホルム
Reiterations of Dissent,  2011/16, 8-channel video installation
Duration of each video:8-11min. / Total duration:78min. 
Photo by David STJERNHOLM